El viatge cap a la transició energètica renovable es mou amb cotxe elèctric i té com a destinació ser capaços de guardar l’energia verda a gran escala. Així ho va fer palès el segon Congrés Nacional Vilawatt, organitzat per l’Ajuntament el 16 d’octubre dins del saló de construcció sostenible Vertex. El congrés promou la reflexió més enllà de la ciutat sobre l’esperit que a nivell local lidera Vilawatt per aconseguir un model energètic “just socialment i ambientalment”, va destacar l’alcaldessa Olga Morales.
La cita, presentada per la meteoròloga i divulgadora climàtica Isabel Moreno, va compartir les innovacions al país en mobilitat elèctrica i emmagatzematge energètic de la mà d’una dotzena de persones expertes. A més, va servir per trencar prejudicis que pesen sobre el cotxe elèctric i per mostrar la importància d’adaptar la formació als nous temps per aprofitar les oportunitats laborals en el sector.
També es va reclamar el creixement proactiu de la xarxa elèctrica per agilitzar els projectes. Així mateix, es van presentar els primers passos de tecnologies sostenibles menys perilloses que la nuclear que poden donar estabilitat al sistema, com la hidràulica reversible i el gas comprimit. I també innovacions en la càrrega del vehicle elèctric, com ara la càrrega bidireccional o marquesines de càrrega per a grans superfícies a l’aire lliure.
Doblegar la corba del CO2
Vilawatt també va aprofitar la cita per exposar la imminent posada en marxa de noves eines a l’abast de la ciutadania de Viladecans per afavorir l’autoconsum i la creació de projectes d’energia comunitària: el mapa de capacitat solar de Viladecans i el simulador de projectes comunitaris d’energia. En aquesta línia, l’alcaldessa va posar com a exemple l’objectiu de Viladecans de ser climàticament neutra en carboni la propera dècada “perquè és el camí per garantir la qualitat de vida de la ciutadania davant de l’emergència climàtica”.
Per la seva banda, el director general d’Energia de la Generalitat, Josep Maria Serena, va destacar el potencial que té l’obligada eliminació de fibrociment de les cobertes d’edificis en els propers anys per impulsar les instal·lacions fotovoltaiques, ja que contribuirien a reduir el cost d’aquesta acció.
El tinent d’alcaldessa de Transició Energètica, Jordi Mazón, va destacar que el 2025, any que Viladecans és Ciutat Verda Europea, se seguiran visibilitzant i impulsant accions per avançar en la descarbonització de la ciutat. “Entre tots i totes doblegarem l’amenaçadora corba del CO2 com ho vam fer amb la de la COVID”, va sentenciar Mazón.
REFLEXIONS DEL 2n CONGRÉS VILAWATT
ARTURO PÉREZ DE LUCÍA
ASOCIACION EMPRESARIAL PARA EL DESARROLLO E IMPULSO DE LA MOVILIDAD ELÉCTRICA (AEDIVE)
“Espanya té un gran valor perquè aglutina tota la cadena industrial i tecnològica de la mobilitat elèctrica i per això aquesta ha de ser considerada un projecte país. El cotxe elèctric és un valor ja consolidat, eficient, sostenible i a l’abast de totes les butxaques, encara que hi hagi els qui intentin qüestionar-ho, igual que qüestionen que la terra sigui rodona.”
HELENA BADGER
ACCIONA ENERGÍA
“Sense electrificar la mobilitat no aconseguirem els objectius de descarbonització. I un camí per aconseguir-ho és la tecnologia de càrrega bidireccional, que fa més atractiu econòmicament el cotxe elèctric perquè permet injectar energia des d’aquest a la xarxa, l’empresa o la llar.”
ANTONIO MOLLFULLEDA
IDNEO TECHNOLOGIES
“La inversió en infraestructures de càrrega ha de ser el gran repte d’empreses i administracions per impulsar la mobilitat elèctrica. I cal aprendre dels que porten avantatge, com Noruega, que fan càrrega programada, no instantània, perquè la xarxa no se saturi.”
ALEJANDRO VALDOVINOS
CIRCONTROL
“Les nostres marquesines de càrrega elèctrica serien una gran oportunitat per als pàrquings dissuasius metropolitans perquè permeten generar energia de forma distribuïda, recarregar vehicles i protegir-los de les inclemències meteorològiques.”
IMMA RIBAS
CAMPUS FPCAT-UPC DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE
“El vehicle elèctric és una disrupció que tindrà repercussió en les feines i en la capacitació professionals. Hem d’aconseguir que la formació sigui menys rígida i burocràtica i avanci a la mateixa velocitat que la indústria, alineant-nos tots per promocionar més ràpidament el talent.”
DANIEL QUER
BE ELECTRIC
“La regulació actual ha fet inviable econòmicament el retrofit de vehicles de combustible fòssil a elèctric, però encara hi ha una oportunitat per transformar els cotxes existents a les zones de baixes emissions convertint-los en microhíbrids.”
JOAN MARIA BIGAS
ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA
“Estem electrificant el transport públic: la flota d’autobusos i la mobilitat personal amb l’AMBICI i el nou motosharing. I contribuïm a l’electrificació del transport privat oferint electrolineres a totes les ciutats metropolitanes, sobretot de càrrega ràpida, com demana la gent.”
RAMON GALLART
CLÚSTER DE L’ENERGIA EFICIENT DE CATALUNYA
“Cal trencar des de la regulació les resistències als canvis de les grans companyies elèctriques perquè ara només fan passos quan es veuen obligades. Aquestes han d’entendre el valor de les innovacions per a una gestió diferent i la importància d’involucrar la ciutadania.”
JOAN RAMON MORANTE
INSTITUT DE RECERCA ENERGÈTICA DE CATALUNYA
“L’aplicació d’una declaració d’empremta de carboni a les empreses accelerarà els canvis perquè costarà menys apostar per innovacions que generin eficiència en el sistema que pagar per contaminar.”
MÍRIAM ROMERO
INVENIAM GROUP
“Davant el repte de la descarbonització ja tenim noves tecnologies com l’aire comprimit que és més econòmic, menys perillós i ofereix una estabilitat al sistema més gran que altres alternatives. Només cal acabar amb el pensament a curt termini en temes econòmics i valorar el benefici de les noves innovacions.”
ISAAC JUSTÍCIA
VALL DE L’HIDRÒGEN DE CATALUYA
“L’hidrogen verd és una gran opció en àmbits com l’aviació o la indústria d’alta energètica i té un gran valor per donar una estabilitat a la xarxa, fins i tot aprofitant moments d’excés de generació amb altres sistemes per crear-lo i emmagatzemar-lo.”
LLUÍS LACRUZ
CENTRAL HIDRÀULICA REVERSIBLE DE FLIX-LA FATARELLA
“La hidràulica reversible ve a prendre el testimoni de les nuclears, però sense els riscos ni els residus. Serà el vaixell insígnia de l’emmagatzematge energètic, però ha estat una marató començar a realitat aquest projecte. La burocràcia ha de canviar per atendre l’emergència climàtica i alhora hem de ser capaços d’explicar-la al territori rural com la palanca que és per evitar la despoblació.”